mandag 2. april 2012

Ipomoea spirer

Midt i mars var jeg på skattejakt i min søsters frøboks. Den frøboksen er flere ganger så stor og innholdsrik som min. Jeg fant en del spennende som jeg tok med meg for å prøve, deriblant 3 slags Ipomoea frø. Jeg hadde jo fått med meg at disse kan være litt vanskelige, men siden de plutselig var så lett tilgjengelige ville jeg prøve. Jeg tok 4 av hver; Heavenly Blue, Scarlet O'Hara, og en som bare het Purpurea. Etter å ha lest "bruksanvisningen" satt jeg ute i sola en dag og filet frøene med filer fra et filsett jeg bruker i scrapbooking. Smale fine filer som passet perfekt også til å file blomsterfrø. Deretter la jeg de i bløtt, og der skulle de få ligge til neste dag. Det var i hvertfall planen....men de ble liggende i to døgn før jeg fikk gjort noe mer med det, og da drev noen av frøene nesten å spiret i vannet!!! Da var det bare å dytte de ned i jord og sette de i vindusposten. Etter bare et par dager var de i full fødsel, de frøene som nesten spiret i vannet. Og kort tid etter var det spiring på resten, unntatt to. De har enda ikke spirt, men de får bare ligge der, til jeg skal prikle.
Disse to, Scarlet O'Hara, og Heavenly blue har blitt store allerede.

Blodbegeren min har dessverre avgått med druknedøden, etter at ivrige barn hjelper meg å vanne. Ute sier jeg nemlig at de kan kaste vannet de ikke vil drikke til blomstene istedet for å bare slenge det på bakken. Dette har de også tatt med seg inn....Stakkars Blodbeger. Jeg som var så sikker på at NÅ skulle den iallefall overleve da vi hadde kommet så langt. Jaja, litt svinn blir det :)

Jeg har fått en skikkelig vårforkjølelse, og er glad for at det er siste dag på jobb imorgen før påsken!


Ingen kommentarer: