lørdag 2. juni 2012

Klematis gal?

Det kan se slik ut, for idag ble enda to klematis innkjøpt....Det KAN ha noe med at de også kostet 59,-
Før i vår har jeg plantet to viticella klematis; "Blue Belle" og "Etoile de violette" og en alpeklematis. Fra ifjor har jeg "Dancing Smile", men hadde avskrevet den fordi den så rett og slett død ut....inntil for et par uker siden. Da kom det jammen skudd fra jorda.
Idag ble det en "Rouge Cardinal" og en "Piilu". Egentlig skulle vi bare handle en drueplante "Vitis Mika", men disse klematisplantene til 59,- ville det altså annerledes :)

Alpeklematisen skal klatre i den trestigen. Drueplanten min er også plantet slik at den enn så lenge kan støtte seg til stigen.

Lykkefund har idag fått følge av "Rouge Cardinal". Får håpe de vil trives sammen :)

Etoile de violette står sammen med Flammentanz. Det kommer ikke fram av bildet, men flere av skuddene er snart 1 meter lange.

"Blue Belle" samvokser med Polstjärnan. Den har ikke kommet så langt forløpig. Kjøpte den på hagemessa, og den hadde mange flotte skudd fra rota, men siden de skal plantes så dypt måtte jeg jo grave de ned. Så det tok sin tid før de kom over bakken igjen, men de tyter opp og vokser fort nå.

Og her kommer altså Dancing Smile. Det hadde jeg aldri trodd. For det første fant jeg jo ut i løpet av sommeren ifjor at den hadde herdighet til sone 4, selv om de påsto H6 på hagesenteret. For det andre er den absolutt ikke plantet dypt nok.

Jaja, det blir en del klematis hos meg,men da har jeg blomstring i rosebuene til høsten. Alle klatrerosene mine er engangsblomstrende. Tror det blir veldig fint.

Ellers har jeg beiset de to veggene på vedskjulet som skal beises, har igjen vindskiene, men de skal jeg ta da vi begynner å beise vindskiene til huset (beiser de i garasjen, før vi setter dem opp)

Ha en fin helg! Vi blir nok i hagen - som vanlig :)

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Clematis er jo bare nydelige! Enig med deg der! Lykkefund og `Rouge Cardinal`kommer til å bli superlekkert! Min Rouge Cardinal klarte ikke vinteren i fjor dessverre!

Kristin Aurdal sa...

Clematis er vakre planter, og jeg har etterhvert anskaffet meg en del jeg også. Lykke til med dine :-)