mandag 18. juni 2012

Søndagens handletur

Søndagens utflukt til BoGrønt Elverum har vært planlagt en stund. Da skulle det svis av litt feriepenger :)) For min del var innkjøpene nøye gjennomtenkt, og planlagt helt siden i vinter. Snart står verandaen her, og da skal jeg grave ut et halvmåne bed som skal fylles med forskjellig.
Jeg liker veldig godt å tusle rundt på dette hagesenteret. De har et herlig utvalg av trær og busker, stauder, stæsj, utstyr, og de to siste årene har de blitt kjempeflinke med å lage koslige og inspirerende miljøer rundt omkring på uteområdet. Det meste av planter og busker er tilpasset klimaet her vi bor, men jeg har notert meg at de har noe litt mer eksotisk også, for de som vil prøve det.

Louise Bugnet og en Juniperus communis 'Oskeladden'
Jeg har ikke helt sansen for Tuja. Jeg synes de blir fort stygge her. Om det er klimaet, eller om det rett og slett er eierene av tujaene som ikke steller de, vet jeg ikke.

Hvitgran (den er ikke skakk altså, selv om det ser ut som det her)

En hvitbroket kornell (som jeg har planer om å klippe litt for å prøve å lage flere av) og en Miss Bateman klematis (eeehmmm...de var jo fortsatt på tilbud jo....)

Noen (3)stauder ble med i handlekurven. Noen av disse på bildet har jeg kjøpt litt her og der, noen i Sverige til og med, da jeg var der for et par uker siden.

Og en fullvokst hengeselje, men den måtte jeg binde fast i vedbua så lenge for den blåste ned hele tida.
I tillegg har jeg noen New Dawn roser, pioner, selvsådde Isop osv osv, som står og venter på å få flytte inn i halvmånen ved verandaen.
Masse koslig arbeid på meg utover sommeren :)

Og jeg som skulle ha en giftfri hage har nå gått til anskaffelse av Calypso spray. Rosene begynner å bli mange, og det tar tid å klemme sunt en haug med lus. Jeg har brukt den metoden mye, mens det var noen få roser her. Det, også grønnsåpe, og spyling med hageslangen. Men nå har jeg altså anskaffet meg og brukt denne sprayen. Effektivt igrunn. Idag lå det masse døde lus oppo bladene, og det var bare å riste de av.
Jaja, man kan ikke være helt perfekt heller :) Jeg bruker iallefall eddik til annet ugras, så jeg har ikke sååå dårlig samvittighet.






Ingen kommentarer: