torsdag 19. januar 2012

Man føler seg litt sprø..

da man holder på med potter og planter UTE midt i januar. Jeg må innrømme at jeg gikk og humret litt for meg selv, AV meg selv.
Midt i november var jeg nemlig på Plantasjen og oppdaget at de solgte ut alle rester i hagesenteret til 10 kr stykket. Siden det hadde vært en mild vinter så langt tok jeg sjansen. To klatreroser, "Golden Showers" og "Climbing Snow Princess", og to klematis "Piluu"/"Piilu" (jaja, er ikke helt inn i skrivemåter o.l) ble kjøpt...De ble satt i den kalde kjeller'n vår, og sto der til nå. Tenkte jeg skulle sjekke dem om det sto til liv, og jammen gjorde det det. Det hadde kommet nye skudd på begge rosene og den ene klematisen. Dessverre var den ene rosen og klematisen hardt angrepet av lus, så jeg tok de med ut, og ristet av lusene som best jeg kunne. Så klippet jeg ned rosene og den lusangrepne klematisen. Pakket de godt inn i strie og gravde de godt ned i snøen bak vedskjulet. Der smelter ikke snøen først og vårsola får ikke noe tak der i det hele tatt. Så får jeg bare se hvordan det går. Det er en fin vinter slik sett, så jeg antar at det vil gå bra. "Climbing Snow Princess" sto det H4 på, så den er jeg mest spent på.

Ellers sådde jeg stemor og blodbeger på mandag. Klippet ned potterosene mine, og satte stiklinger av dem. Aldri gjort før. Det er veldig mye prosjekter ala "Marita gjør ting hun ikke kan" for tiden. Men, man må jo bare prøve, ikke sant? :)
En stakkars skranten Fuchsia jeg "reddet" fra Plantasjen (nå høres det ut som om jeg handler fryktlig mye der, men gjør egentlig ikke det.. hehe) Den mest pjuskete Fuchsiaen på bordet, men jeg fallt så for den flotte blomsten, og det var ingen flere av samme sorten, så jeg tok den med hjem, gjødslet og stellet den. Den ble etterhvert kjempeflott. Og siden den har overvintret så fint i kaldkjeller'n i vinter, håper jeg å få til en superflott plante av den til sommeren igjen. Ta noen stiklinger av den også, kanskje..

Ingen kommentarer: