torsdag 14. februar 2013

Hageprosjektåret 2012 - del 2

Det andre storprosjektet vi hadde ifjor,var å bygge oss veranda. Det hadde vi drømt om i mange år, og endelig skulle det bli noe av. Det var mye forarbeid som tok tid, som å flytte omtrent 20 kvadratmeter med belegningstein. Legge duk, og fylle på med singel. (Dette i håp om at kattene i nabolaget ikke skulle begynne å bruke bakken under verandaen som do - og det ser ut til at det fungerer!) Å bygge gikk egentlig mye fortere enn jeg hadde forestilt meg, men vi var også 4 som snekra i 2 dager til ende.

"Verandaen" ligger klar til å skrus sammen.


 Vi tok bort torva og endevendte jorda rundt steinen i 2011. Og selvfølgelig måtte jeg plante litt, bare for å føle at jeg hadde begynt på det spennende verandaprosjektet :)
 
 
 
Så kom verandaen opp - og det ble også mye finere enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. Det gjenstår å male og kasse den inn under. Jeg fikk grunnet fronten og trappegelenderet, men ellers var det bare regn og vått og helt håpløst å få malt på sensommeren ifjor. Men malekosten er klar, maling er klar, og påsken kommer snart - og erfaringsmessig har påsken vært nesten sommerlig de siste årene, så jeg er klar!!!! Hehe.
 
Men det skulle jo også plantes rundt her!
 
 
Så flinke mannen spadde opp torv og grov og fyllte på med ny jord. Armene mine var virkelig ikke samarbeidsvillige på denne tida.
 
Steiner som dette, er det ikke uvanlig å støte på når vi graver hull til roser
 
 I disse bedene, eller skal jeg si i dette bedet, for det er egentlig bare et gigantisk bed med en grussti gjennom. Uansett, det er plantet en miks av vintergrønt, roser, stauder - tidlige, sommerblomstrende og sene, og busker. Jeg fikk raide mamma sitt staudebed, for hun driver og avvikler hagen sin. Så jeg fikk masse fine planter, inkludert aurikler som har gått i arv. 
 
 Det vintergrønne vil ta tid før de er så store at de stikker ut av snøen vinterstid, så mye snø vi har her. Og selv da, vil de vel stort sett være nedsnødd.
 
Langs kanten rundt hele denne halvmånen planter jeg vanlig Isop.
 
 Isop fikk jeg sansen for for et par år siden. Den blir en slags erstatning for lavendel, siden lavendel ikke er herdig her. Ifjor sådde jeg Isop selv og fikk 100% spiring, og flotte planter. Men jeg må så flere i år, for jeg fikk ikke nok planter til hele halvmånen. Tanken er at den lager en lav hekk i front av bedet.
 
 
Bortover her er det lagt ned en hel del vårløk. Krokus og tulipaner. Her står sola godt på om våren og snøen smelter raskt. Er virkelig spent på om det blir som jeg har tenkt :)
 
Jeg kan vel ikke si at jeg er helt ferdig med planting og ordning i akkurat dette området, men på god vei. Det er helt sikkert noe som ikke fungerer og må flyttes. Noe annet ville vel vært rart :)
 
Å, som jeg gleder meg til vår og sommer. Blir så spennende!!
 
Ha en kjempefin dag!!!

Ingen kommentarer: