fredag 14. juni 2013

Prydeple - tuntreet vårt

To vintre brukte jeg altså på å lese om trær og busker, og på å bestemme meg for hvilke som var aktuelle. Vi er ganske heldige og har bra med tumleplass, så om jeg ville kunne jeg planta et digert tre uten at det sjenerer noen.
 
Men valget falt til slutt på Prydeple, Malus 'Kobenza'.
Dette skal være herdig til H6. Det blomstrer med rosa blomster ca en uke i mai, og har et rødgrønt bladverk som gjør at treet er interessant også resten av sommeren.
Det skal bli 5-8 meter høyt, akkurat passe her hos oss.
 
 
Jeg kjøpte et det allerede var litt størrelse på, ca 2 meter høyt.
Vi fikk også en liten smakebit på blomstringen :)
 

 
 
Jeg må si jeg ser fram til at treet blir stort med masse blomster :)
 
I år blir det det store "tre- og buske året" her hos oss. Jeg flytter på en del busker vi har tatt vare på, og skal kjøpe inn litt nytt. Jeg føler for å "pakke" oss litt bort bak busker og trær da jeg føler vi ligger veldig åpent til. Vi har trafikkerte veier på to sider av tomta. På siden mot hovedveien er hekken blitt tett og fin, men mot veien til byggefeltet er det fullt innsyn. Vi plantet hekk for....tja...4 år siden, men det går jo sakte da. Tålmodighet er cluet. Men jeg trøster meg med at en dag om ikke alt for mange år, er hekken stor nok, og trær og busker har vokst seg til. Egentlig er det greit at det er litt åpent akkurat nå også. Ungene leker en del på veien med sykling, og da har vi oversikt, samt at vi lett får kontakt med de andre foreldrene rundt her.
 
Ønsker dere alle en god helg!
 
 


3 kommentarer:

Anne Kari sa...

Lekkert tre :)

Vivishagerom sa...

Det er kjempe koselig med egne epler i hagen, og med fruktblomstring om våren, så er det to herlige ting på et tre.

Ønsker deg en flott helg. Klem

Unknown sa...

Nydelig tre!!