torsdag 22. mars 2012

En liten vandring i hagen igjen

Nå om dagen skjer det så mye snøsmelting at jeg nesten ikke rekker å henge med i svinga. Plutselig har staudepottene tint fram, og noen hadde til og med velta, så der er det vel lite håp om noe spiring. Og vips,er pottene på skyggesida av vedbua også tint fram....De sto heldigvis litt stødigere, men jeg hadde nok trodd at de kom til å stå der noen uker til.
Uten at jeg vet om det var særlig smart tenkt, har jeg nå satt alle disse pottene inn i drivhuset. De får stå der inntil videre.

Ikke lenge før Bonica'n min er tint fram. En kvist stikker fram og den så veldig frisk og fin ut.
Denne lille trappa er ved siden av garasjen, og går ned til det vi kaller for "Relax avdelingen" (jeg skal komme tilbake til Relax avdelingen senere)

Isopen min ser da ganske fresh ut. Jeg har liksom ikke blitt helt klok på Isop, for noen sier at den kan brukes hos oss som Lavendel kan brukes i bedre trakter av landet. Men rundt omkring leser jeg også at Isop passer i lavere soner enn min og helst må vinterdekkes....

Den store steinen kommer mer og mer til syne. Bak den skimtes Forsythia'n som jeg nå mistenker har avgått med tørkedøden. Den som så så fin ut for kort tid siden, ser nå skikkelig tørr og vissen ut.
Ved siden av steinen står en duftskjærsmin.

Ojojoj, er ikke dette litt tidlig? Det er en hvit syrinbusk. Rot hentet fra mormor sin hage ifjor sommer. Hun lever ikke mer,  men hagen gjør, dog ikke i samme stand som da. Det er mer et villniss nå, men jeg har fått hentet røtter fra alt hun hadde som jeg husker godt fra da jeg var liten, inkludert denne hvite syrinen.

Stemorene mine står ute til herding om dagen. Det liker de godt, for de har fått en helt ny glød etter at de har fått stå ute.
Vi har ikke hatt sol idag, men det har vært 11 plussgrader. Deilig å være ute.

Men hva er dette? Tulipanspirer på andre siden av Pionen også? Disse kan jeg ikke huske at jeg har gravd ned der engang, men jeg har jo tydeligvis det. Jeg håper det er de samme som står en smule lenger bort....jeg kan bare ikke huske at det var mange i den pakken med løk...
Blir spennende å se etterhvert! :)


Ingen kommentarer: