søndag 15. april 2012

Hagemessen 2012

Igår, 14.april, tok vi turen til Hagemessa på Lillestrøm. Vi ble en pen liten gjeng på 5 som dro sammen. Idag da jeg våknet føltes det nesten som om jeg hadde vært på en heidundrende fest, men det hadde jeg jo ikke, så det må vel være "hagerus" :)
Jeg hadde egentlig ingen spesielle forventninger, men husket da jeg var der sist (altså for 7-8 år siden) at det var noe voldsomt med boblebad der. Det var det heldigvis ikke nå.
Da vi ankom brukte vi litt tid på å bare gjøre oss litt kjent, og etter en kjapp kaffekopp (for de som måtte ha det) gikk vi litt mer systematisk til verks.


Mannen og jeg er jo førstegangs hagebyggere, så vi var igrunn ute etter inspirasjon og ideer, og det fikk vi i massevis. Mannen hadde flere gode samtaler med utstillere om grunnarbeid, utføring, steinvalg, damduker....ja, i det hele tatt. Vi fant ut at vi igrunn er et godt team; han er intressert i grovarbeidet og jeg i finarbeidet :) Og selv om det er kjøpestein utstillerne helst ville selge, ser vi andre muligheter i ideene de presenterte. Alt behøver ikke å koste skjorta for å bygge seg en fin hage.

Akkurat her begynte nok hele dama å bli litt ute av fokus...hehe..men bildet er mest til meg selv så jeg skal huske hvordan det så ut :)

Helhetsinntrykket av messa var ganske godt. Vi savnet belysning til hagen, mere spesielle krukker og annet større hagestæsj enn det man finner på Plantasjen. Vi savnet også et bredere utvalg i hagemøbler. Det gikk i rotting (jeg tror faktisk ALT var rotting) og det var bare store kompakte møblement som krever masse plass. Det appelerte faktisk ikke til oss i det hele tatt,så vi gadd ikke å besøke denne avdelingen flere ganger. Enda vi egentlig er på utkikk etter hagemøbler ;) Flere hagemøbelselgere tror jeg ikke hadde trengtes, bare et bredere utvalg hos de som var.

Kunnskapsgata fant vi ikke med det samme, for den var stuet innerst bakerst i den svære hallen. Den kunne kanskje hatt en bedre plassering. Jeg fikk sett hagebloggerne sin stand, men jeg kjente ikke igjen de som sto der. Det så da ut til at den var populær for det var da litt trafikk der :)
Også fikk jeg med meg foredraget om å ta bilder av hagen. En del bra tips å hente der. Hadde også tenkt å få med meg foredraget om rosestell, men det glemte jeg for da hadde nemlig shoppinga tatt overhånd :)
 Mens jeg og min søster var på fotoforedraget, gikk mannen på Villmarksmessa, og da foredraget var slutt gikk vi igang med å ta for oss blomsterutsalgene som var der. Vi fant mye fint som ble med hjem, men ja, som flere andre har sagt, det hadde vært moro med enda flere blomsterutsalg /hagestæsj utsalg! Jysk og  Plantasjen har vi i umiddelbar nærhet, så det var ikke så spennende, men det må da finnes annet som man ikke har tilgang til til enhver tid.

Spisemulighetene på messa var ikke mye å skryte av. Maten var sikkert helt ok, men det var jo ikke sitteplasser!!!! Det burde absolutt vært laget til ekstra med sitteplasser på samtlige spisesteder. Hagekafeen burde hatt et myyyye større område med mange flere sitteplasser, for eksempel. Nei, jeg var glad jeg hadde med meg nistepakke og gikk til bilen og spiste der. Da fikk vi ihvertfall sitte.

Vi var ekstremt glade for at vi ikke hadde barnevogn å trille på, eller unger på slep, MEN vi måtte til slutt krype til korset å finne oss en handlevogn.Haha!!!


Sliten og veldig klar for å reise. Da var klokka 17 (vi ankom litt før 10) og hadde jeg ikke hatt med meg en litt mer våken søster, hadde jeg gått fra hele handlevogna vår. Hehe.
Selv om vi savnet litt her og litt der, hadde vi en helt super dag på Hagemessa 2012. Hvis anledningen byr seg, reiser vi nok tilbake neste år :)

Skal vise det jeg kjøpte også, må bare få tatt bilder av det :)



1 kommentar:

Vivishagerom sa...

Hei!
Fine bilder fra messa. Er nok enig i at det kunne vært bedre ved serveringsstedene. Vi tok en kaffekopp stående og spiste heller på vei hjem.

Gleder meg til å se hva du kjøpte.

ha en fin kveld