tirsdag 1. mai 2012

Hagen 1.mai



Idag har jeg tatt meg en liten runde i hagen med kamera. Jeg har hatt krokusknopper lenge, men uten sol og varme ble det liksom ikke noe, før nå. Lørdag åpnet de seg, herlig med noen fargeklatter mot den svarte jorda :)
Ellers har jeg renset opp rusk og rask etter vinter'n i de få bedene jeg har, og der fant jeg små spirer som er veldig klare for å vokse seg store og flotte!

Lammeøre
Liljespirer (oransje)

Løytnantshjerte. Jeg har to hvite, og en vanlig rosa. Den rosa klarte jeg å redde hos min mor. Hun påsto at den var døende for den ble mindre og mindre for hvert år. Og det var ikke noe rart, for i rota på den stakkars stauda var det et vanvittig maurbol. Men jeg fikk rensa og fiksa og det som var igjen tok jeg med meg og planta hos meg. Og den kommer igjen! :)

Riddersporer.

Blir så fasinert over staudene. De ser helt døde ut, men så plutselig bryter det seg fram spirer fra jorda. Jeg tok stikling av Humle ifjord sommer. Den rota seg fort, men jeg må innrømme at jeg ikke var helt positivt innstilt til å overvintre en så fersk plante ute. Jeg gravde den ned med potte og det hele, og den har fått stå i ro til idag. Da skulle jeg rense bedet den sto i. Det var bare en tørr pinne som stakk opp og jeg tenkte jeg fikk skaffe meg en fra gartneriet senere. Men da jeg gravde opp potta, fallt det av litt jord og der dukket det opp tre spirer! Hyl og skrik  :) Og gjett om jeg var kjapp med å få på plass jorda igjen, slik at de får trenge seg fram i sitt eget tempo.

Ellers har dagen gått i slow-motion idag. Hagegruppa i Relax avdelinga er satt ut, så vi har sittet en del der og kikket på fuglene, og sett på hvor flinke vi var før i helga :)

Håper dere har hatt en fin 1.mai også!


1 kommentar:

Vivishagerom sa...

Det har vært en herlig dag, og det skjer mye i full fart i hagen om dagen.

Kjempe fine krokus du har. Mine synger på siste verset nå, men de har virkelig skapt mye glede.

Ønsker deg en ny fin dag i morgen.